رضا شاعری

رضا شاعری
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان



نکوداشت شهید جواد شاعری به همراه تجلیل از مادر شهید در فرهنگسرای بهاران برگزار شد.
نوشتن در مورد شهدا به ظاهر آسان و در واقع سخت‌ترین قالب ادبی است/ سالم ماندن شهید شاعری در زلزله بوئین زهرا حکمت خدا بود

ب شانزدهمین نشست نقد و بررسی کتاب «چتربازی در امواج»، عصر دیروز و در آخرین روز از هفته دفاع مقدس در فرهنگسرای بهاران برگزار شد.

این نشست، نکوداشت شهید غواص جواد شاعری و نقد و بررسی این کتاب به قلم محمد علی گودینی بود که به سرگذشت این شهید بزرگوار پرداخته است.

جلسه با حضور خانواده شهید شاعری، محمدعلی گودینی نویسنده کتاب، یوسف قوجق منتقد، سردار اسدی فرمانده گردان حضرت زینب (س) لشگر 10 سیدالشهدا، همرزمان شهید شاعری، مهدی تقی نژاد، مهدی کلانتری و جمعی از علاقمندان به ادبیات برگزار شد.

گودینی نویسنده کتاب به دشواری‏های تالیف این کتاب اشاره کرد و گفت: گردآوری کتاب از زمان شروع تا پایان آن 70 روز طول کشید البته در ماه‌ها قبل تر با برادر شهید شاعری مطالبی را جمع آوری کرده بودیم و البته با وجود کمبود اطلاعات و خاطرات و فراموشی رزمندگان پایان بندی کتاب از عنایات خود شهید بود که ما توانستیم در این مدت کم این اثر را تالیف و تهیه کنیم. تا جایی که سال گذشته به عنوان اثر برگزیده در دوازدهمین جشنواره کشوری سرزمین نور (راهیان نور) در بخش رمان برگزیده شد.

وی ادامه داد: نویسنده‌های زیادی در این کشور وجود دارند که آثار بسیاری را منتشر می‌کنند. اما کمتر کسی پیدا می‌شود که به زندگی شهیدان بپردازد. دغدغه من این است که مانند کتاب‌های گذشته به شهیدان پرداخته و سرگذشت آنان را به مردم بشناسانم.

لازم به ذکر است، از آثار دیگر گودینی می‌توان به «هرمز» زندگی نامه شهید هرمز تاری، آیت ولایت زندگی نامه «شهید آیت» «سرباز وطن» زندگی نامه امیر سرلشگر قاسمعلی ظهیر نژاد که در دست چاپ است اشاره کرد.

** نوشتن در مورد شهدا به ظاهر آسان و در واقع سخت‌ترین قالب ادبی است

یوسف قوجق به نقد کتاب پراخت و گفت: نوشتن در مورد شهدا به ظاهر آسان و در واقع سخت ترین قالب ادبی است. زندگی نامه ای که بر اساس آن باید داستانی نوشته شود، کار بسیار سختی است که گودینی به خوبی از عهده آن برآمده است.

وی به یکی از عمده ترین اشکالات کتاب اشاره کرد و گفت: غلط های املایی و ایرادات ویرایشی زیادی در این کتاب وجود دارد. اما از ویژگی های بارز این کتاب می‌توان به جلد و نام زیبا، پرهیز از غلو و اغراق و صداقت در نگارش اشاره کرد.

قوجق ادامه داد: در این کتاب شخصیت شهید، همانطور که هست و به دور از هرگونه تحریف، سانسور، و تقدس گرایی صرف نشان داده می‌شود. سالم ماندن شهید جواد در زلزله بوئین زهرا حکمت خدا بود که به خوبی در این داستان مشهود است و شخصیت پردازی قبل و بعد از اعزام جواد به جبهه و پایان زیبای قصه که گودینی برای آن انتخاب کرده از ویژگی های این کتاب به شما می‌رود.

آغاز مناسب اولین مشخصه «چتر بازی در امواج» است که خواننده با آن روبرو می‌شود و نویسنده که اصولا ساده نویس است از پیچیده‌گویی‌های مرسوم این روزهای نویسندگان در این کتابش دوری کرده و خواننده به راحتی با متن ارتباط بر قرار می‌کند و این نکته اصلی‌ترین دلیل برای ادامه یک داستان می‌تواند باشد.

این کتاب علاوه بر اینکه از یک زبان ساده سود می‌برد اثری است که خواننده با شخصیت شهید شاعری به خاطر نحوه پرداخت گودینی ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط ‌گیری به این خاطر است که گودینی در خلق این اثر علاوه بر مستندات تاریخی از تخیل نیز استفاده کرده و خواننده در «چتر بازی در امواج» با یک اثر متفاوت روبرو می‌شود.

نحوه روایت گودینی از لحظه شهادت شهید شاعری به شدت تاثیر گذار و توجه برانگیز است و نمایانگر اوج مظلومیت رزمندگان ایرانی است. گودینی در روایت آن لحظه علاوه بر هیجان و ایجاد و القای این حس که خواننده در کنار این شهید بزرگوار است و در آن موقعیت حضور دارد سعی می‌کند خط قرمز‌ها را نیز رعایت کند.

در پایان مراسم از مادر شهید غواص جواد شاعری تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظرات  (۲)

عشق در دمشق

من از عشق تو تا دمشق کشیده شدم
و تو از ترس به برلین گریختی
من مدافع شده بودم
تو معشوقه ی یک مهاجر افغان در صف نان

و حالا هر دو می جنگیم
من برای بکارت دمشق از جنگ جویان ریاض
تو از حقارت روزهای بی سرانجامت در سرزمینی بیگانه

و سرانجام مرا  داعش خواهد کشت
و تو نیز 
 بی هیچ مدافعی
 فتح می شوی در هجوم آواره ی افغان ،
هر چند وصیت کرده ام
که بعد از مرگ
جنگ در ریاض باشد
و مزار من در صف نان مهاجران گرسنه ی برلین
(میم. حسینی)برگرفته از chakamehsora.blog.ir
عشق در دمشق

من از عشق تو تا دمشق کشیده شدم
و تو از ترس به برلین گریختی
من مدافع شده بودم
تو معشوقه ی یک مهاجر افغان در صف نان

و حالا هر دو می جنگیم
من برای بکارت دمشق از جنگ جویان ریاض
تو از حقارت روزهای بی سرانجامت در سرزمینی بیگانه

و سرانجام مرا  داعش خواهد کشت
و تو نیز 
 بی هیچ مدافعی
 فتح می شوی در هجوم آواره ی افغان ،
هر چند وصیت کرده ام
که بعد از مرگ
جنگ در ریاض باشد
و مزار من در صف نان مهاجران گرسنه ی برلین
(میم. حسینی)برگرفته از chakamehsora.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">